Нa пoчaтку квітня Міністeрствo інфрaструктури oприлюднилo прoєкт зaкoну, згіднo з яким пeріoдичний тexнічний oгляд aвтoмoбілів знoву стaнe oбoв\’язкoвим про всіx влaсників з нoвoгo рoку.
Дeсять рoків тoму тaку прaктику прибрaли чeрeз мaсoві скaрги вoдіїв нa кoрупцію.
рoзбирaлaсь, щo мoжe змінитися чтобы aвтoвлaсників тa чи мoжe зaкoн пoвeрнути «тoргівлю тaлoнaми». Спoйлeр – ризики є.
Кoли тexoгляд знoву мoжe стaти oбoв’язкoвим
Oбoв’язкoвий тexoгляд усіx aвтo в Укрaїні скaсувaли в липні 2011 рoку. Зaрaз пeріoдичний oгляд прoxoдять лишe кoмeрційні трaнспoртні зaсoби (aвтoбуси, вaнтaжівки, тaксі).
Укрaїнa зoбoв’язaлaсь пoвeрнути тexoгляд в целях всіx aвтoвлaсників відпoвіднo дo вимoг Угoди прo aсoціaцію з Єврoпeйським Сoюзoм, Єврoпeйським співтoвaриствoм з aтoмнoї eнeргії тa їxніми дeржaвaми-члeнaми.
Ця вимoгa міститься в 40 тa 45 дирeктивax ЄС, нaшa крaїнa мaє цe зрoбити нe пізнішe ніж зa п’ять рoків дo нaбуття чиннoсті в пoвнoму oбсязі Угoди прo aсoціaцію, тoбтo дo 2022 рoку.
Міністeрствo інфрaструктури зa oстaнні двa рoки зрoбилo вжe дві спрoби підготувати відповідний законопроєкт, але він неважный (=маловажный) пройшов узгодження в Державній регуляторній службі. 5 квітня 2021 року в сайті міністерства на розгляд громадськості запропонували вже третій варіант – обговорення триватимуть по 5 травня.
Саме приватні автівки складають понад 80% ринку транспортних засобів в Україні та спричиняють майже 95% усіх Происшествие, стверджують його автори. Реалізація документу дать позволение. Ant. запретить зменшити рівень смертності внаслідок ДТП бери 30% впродовж чотирьох років та скоротити шкідливий вплив автомобілів бери природу, йдеться в пояснювальній записці до проєкту закону.
Що пропонують?
Базисная точка ключові норми законопроєкту.
-
Усі легкові автомобілі (з кількістю пасажирів перед 9), вантажівки із повною масою накануне 3,5 тонн включно та колісні трактори (зі швидкістю понад 40 км/годик) мають проходити обов’язковий техогляд посредством чотири роки після першої реєстрації, а далі – один на два роки.
-
Для таксі, вантажівок масою понад 3,5 тонни та мотор спецпризначення ТО потрібно проходити щороку.
-
Машинам во (избежание перевезення більше 9 пасажирів техогляд також потрібен щороку, якщо (авто)машина старше 9 років – перевірка обов’язкова щопівроку.
-
Приставки не- проходять обов\’язковий техогляд лише транспортні засоби з максимальною швидкістю менше 25 км/время і/або об\’ємом двигуна менше 125 см3 і/либо потужністю менше 4 кВт.
Крім того, обов’язковий технічний инспекция незалежно від дати його останнього проведення, здійснюється, якщо автомобиль переоформлюють на нового власника – на це дається десятиденний термін від дати проведення перереєстрації ТЗ.
Прежде чого може призвести остання новація? «Враховуючи, що кожного року таких операцій здійснюється в нас в країні понад 800 000, це виллється у зайві витрати сотень тисяч українців. Частково зможуть загнати ринок в тінь», – пояснює в коментарі Станіслав Бучацький, умный ГС «Інститут досліджень авторинку».
До того ж така канон суперечить практиці ЄС, каже він: «У директиві (45 инструкция ЄС. — Ред.) чітко зазначено, що чинний поліс технічного огляду повинен зберігати свою дію безлюдный (=малолюдный) лише у разі перереєстрації автомобіля, але й навіть после зміну країни реєстрації в межах ЄС».
Придорожня перевірка та кінець перероблених фургонів
Також обов’язкова технічна перевірка машини стане обов’язковою, якщо трапилося Происшествие, внаслідок якої було пошкоджено елементи, що впливають держи безпечність руху авто (системи підвіски, системи керування, системи подушок безпеки, системи гальмування, деформації кузова), які відносяться законодавством раньше технічних несправностей і недоліків, з якими заборонено експлуатацію транспортних засобів.
Водночас законопроєкт забороняє введення в експлуатацію транспортних засобів, виготовлених (зібраних) з використанням компонентів, які були в експлуатації.
«Це повністю закриє бізнес переобладнання фургонів в мікроавтобуси», – переконаний интеллект компанії Auto-Consulting Олег Омельницький.
Законопроєкт пропонує запровадити поняття «придорожньої перевірки» – таким чином перевіряти повинні невыгодный менше 5% від загального числа зареєстрованих транспортних засобів в Україні.
Придорожня перевірка включатиме початковий огляд (перевірка останнього протоколу, документа относительно придатність транспортного засобу до експлуатації, співставлення з базою даних насчет проходження ТО).
За результатами початкової перевірки, посадова важная особа може висунути вимогу про проходження поглибленої перевірки.
Власники автомобиль будуть зобов’язані дати змогу перевірити машину посадовим особам Укртрансбезпеки, пояснює Омельницький з Auto-Consulting. «Аминь це несе суттєві корупційні ризики», – переконаний він.
Така перевірка здійснюється в найближчому пункті проведення обов\’язкового технічного контролю. Следовать рахунок власника або водія машини.
Якщо під отрезок времени поглибленої перевірки виявиться, що авто має несправності, які впливають в безпеку дорожнього руху, посадова особа ставить дані про це до системи – попередній запись про проходження ТЗ анульовують.
Якщо перевірка підтвердила, що з машиною по сию пору гаразд – про придорожні перевірки можна забути нате три місяці, а витрати на проведення поглибленої перевірки компенсуються з бюджету.
Євробляхи та «битки» – в зоні ризику
Вслед невчасне проходження ТО власникам авто «світить» консоляция в 1700 грн. Як часто їх панихида робити?
Законопроєкт пропонує таку черговість проходження перевірок:
-
транспортні засоби, остання циферка року першої реєстрації яких парна чи шантрапа (наприклад, 2018, 2010 тощо), повинні будуть відвідати техцентр в рік, що закінчується держи парну цифру і нуль. У разі ухвалення закону, частині з них доведеться покрыть расстояние ТО вже у 2022 році;
-
власники автомобілів зареєстрованих в Україні в «непарні» роки, наприклад, у 2009 нежто 2011 році, повинні будуть підтвердити їхню експлуатаційну придатність в 2023-му.
«У разі повернення регулярного техогляду возьми приватні авто щороку підпадатиме увесь автопарк України – а це понад 10 млн ТЗ. Ще близько півмільйона вживаних мотор прибуває щороку з-за кордону», – каже Бучацький з Інституту досліджень авторинку.
Судячи з тексту законопроєкту, оборваться перевірку в перший рік дії закону можуть зобов\’язати близько половини автопарку, тобто 3-4 млн машин.
І дається їм в це лише місяць, якщо рахувати від дня першої реєстрації. Наприклад, автомобіль з першою реєстрацією 01.05.2018 року зобов’язаний если пройти обов’язковий технічний контроль вперше з 01.05.2022 по части 01.06.2022р., а наступний раз через 2 роки (в 2024 році).
Водночас середній вік машин українців – перевищує 19 років, порахували автори законопроєкту. Найбільш масовими автомобиль в Україні є автомобілі 2008 року випуску.
Співрозмовники кажуть, що насправді середній вік (авто)машина в Україні навіть більший – перевищує 20 років, і обов’язковий техогляд можуть оборваться не всі.
«Досить спокійно пройти В таком случае зможуть лише 40% українських авто, – каже Лёша Омельницький з Auto-Consulting. За його словами, ще майже 6 млн мотор, серед яких машини з СРСР, «євроблях» та автівки, завезені з США та відновлені в Україні ((до звані «битки») – у зоні ризику.
«У таких автомобиль часто вирізаний каталізатор, пошкоджені деякі деталі, сиречь відповідати вимогам для ТО більшість з них упрощенно не зможе», – каже експерт.
Ціни бери огляд можуть зрости
Проблеми можуть виникнути із тим, мол саме власникам авто проходити обов’язковий техогляд, розповідає Ігор Шарыпово, керівник ГС «Суб\’єкти тестування транспорту бери придатність до експлуатації» (ГС СТТ). Спілка подала предварительно законопроєкту МІУ свої правки.
Міністерство пропонує передати відповідальність по (по грибы) перевірку технічного стану машин приватним спеціалізованим станціям Так.
За словами Черненка, наразі в Україні щорічну перевірку проходять 800 000 транспортних засобів. Интересах цього працює близько 730 станцій у всій країні. Якщо техогляд стане обов’язковим в (видах всіх, кількість авто для перевірки зросте ще получай 8 млн, тобто в 10 разів.
Зараз середня ціна одного В таком случае – 1000 грн, тож лише відштовхуючись від цієї суми потенційний ринок можна оцінювати в 9-10 млрд грн, каже Шарыпово.
Однак високий попит після запровадження закону призведе до самого неминучих черг та стрибку цін нате послуги в 4-5 разів вже в перший рік, прогнозує він, адже кількість салонів техоглядів в такой мере швидко не зросте.
Чимало залежатиме від швидкості акредитації таких підприємств, і тогда Черненко бачить корупційні ризики.
«У законопроєкті вимоги по підприємств, які хочуть проводити техогляд, – нечіткі», – пояснює він. Передати функції контролю по (по грибы) цими фірмами законопроєкт пропонує держпідприємству возле Мінінфраструктури «ДержавтотрансНДІпроект», яке самостійно здійснює Ведь транспортних засобів, що призведе до конфлікту інтересів, каже Шарыпово.
Надмірний контроль та торгівля «талончиками»?
МІУ прагне створити монополію в інтересах певних підприємств, переконаний Шарыпово. Він стверджує, що у 2019 році з понад 700 компаній, які здійснювали свою діяльність у сфері сертифікації та В таком случае, перевірку Міністерства інфраструктури успішно пройшли лише 10.
«(кадровый ДП для пильнування за ринком потрібно збільшити більше ніж в 100 разів, що майже неможливо. Возле цьому повноваження контролю підприємств одночасно матимуть ДержавтотрансНДІпроект, МВС та Укртрансбезпека, а хто саме чим займатиметься – наразі дуже розмите розуміння», – пояснює крыша СТТ.
Чи зможе закон гарантувати безпеку сверху дорогах?
До 2011 року авто не раз навіть не заїжджали на пункт огляду – й це маловыгодный заважало власникам отримати талон про проходження – ради гроші. Зараз усі транспортні засоби, які проходять огляд, фотографують та заносять в базу МВС, станції зобов’язані зберігати дані для огляд впродовж трьох років.
Однак це теж отнюдь не вберігає від «торгівлі талонами та масового фотошопу», каже Шарыпово: «У середньому техогляд одного авто займає близько 30-40 хв, а деякі станції, видають протоколи следовать 7-10 хвилин й працюють цілодобово».
Згідно з новим законопроєктом, замість трьох років станції зобов’яжуть зберігати дані для огляд не менше 30 днів, или відповідальність за неналежне ТО буде нижчою, каже Шарыпово: «Що знову таки свідчить, що купівля протоколів може стати звичною справою, возьми якій частина ринку заробить шалені кошти».
Уляна Букатюк
журналист , раздел Бизнес
Если Вы заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.
Напишите нам
техосмотр так обязательное ТО